In Nederland gaan fraudeurs steeds vaker te werk door verkoopsites van elektronicawinkels simpelweg na te bootsen. Deze nepsites zijn voornamelijk in de weekeinden actief, waardoor kopers in slechts een paar dagen tijd in de val worden gelokt. Dat is de ervaring van Fraudehelpdesk.nl, Thuiswinkel.org, gedupeerde kopers en bedrijven waarvan hun webwinkels bedrieglijk echt zijn nagebouwd.
"Ze zetten hun nepwinkel op vrijdagavond online, halen snel grote bedragen binnen zonder goederen te leveren en zijn maandagochtend meestal weer offline'', zegt Lotte Reijmer van Fraudehelpdesk.nl.
Elektronicaconcerns als BCC, Computerland en Dixons erkennen er veel last van te hebben. Op de fakesites staat bovendien het vertrouwenwekkende logo van Thuiswinkel.org afgebeeld. "De criminele bendes, wij denken dat er een of twee op dit gebied actief zijn, worden steeds slimmer en inventiever'', bevestigt Wijnand Jongen van de thuiswinkelorganisatie.
Galaxy S4
Het gaat om knappe vervalsingen van echte webwinkels. Zo kost de populaire Samsung Galaxy S4 in de officiële webwinkel van BCC 399 euro. Op de valse website www.bcc-korting.com wordt het toestel voor 280 euro aangeboden. "Het zijn onwaarschijnlijk lage prijzen en wat te mooi lijkt om waar te zijn, is natuurlijk niet waar'', zegt Jeroen Blank van BCC. Klagers melden zich vervolgens bij BCC en bij het Nederlandse Landelijk Meldpunt Internetoplichting (LMIO). De betaalde goederen worden nooit geleverd.
Tegen de fraude valt volgens Blank weinig te doen. "We staan met onze rug tegen de muur. De sites opereren onder meer via hostingbedrijven vanuit Panama.'' Topman Steven Bakker van winkelketen en webwinkel Dixons.nl, zegt dat de fraudeurs steeds geraffineerder te werk gaan. "De politie heeft geen flauw idee wie er achter die sites zitten'', zegt Bakker.
Effectief
Het beeldmerk van Dixons.nl is op de nagemaakte website met dubbel 'x' afgebeeld. Via het merkbeeldrecht lukt het soms wel zo'n site uit de lucht te halen. "Maar dat zijn kostbare processen die 10.000 tot 20.000 euro per nepwinkel kosten'', aldus Bakker.
De Nederlandse ombudsman liet zich in 2013 kritisch uit over het LMIO. Volgens de ombudsman is de communicatie met klagers intussen verbeterd. Wel worden volgens het klachteninstituut zaken onvoldoende aangepakt wegens het gebrek aan mensen. De ombudsman zei in 2013 "graag te zien dat de aangifte van internetoplichting serieuzer wordt genomen".
Volgens de Nederlandse politie wordt internetoplichting juist effectief aangepakt, maar is die wel begrensd door de beschikbare capaciteit. "We maken een flinke productie in de strijd tegen frauduleuze webwinkels.''
Bron: DMorgen.be, 18/08/'14
Foto: © thinkstock