De afgelopen weken werden opnieuw honderden mensen in België opgelicht door fraudeurs die zich telefonisch uitgeven voor Microsoft-medewerkers.
In november 2013 was er ook al golf van dergelijke telefoontjes. Microsoft en de federale politie waarschuwen computergebruikers voorzichtig te zijn met hun persoonlijke gegevens. Wie al slachtoffer werd van de oplichting kan klacht indienen bij de lokale politie.
"Problemen met computer"
"De oplichters bellen hun slachtoffer op met de smoes dat er problemen zijn met hun computer", staat te lezen in een persmededeling van de politie. "De oplichters proberen uiteindelijk het slachtoffer vertrouwelijke gegevens te ontfutselen en vragen te surfen naar een bepaalde website. Nadat de gedupeerde de bewuste website heeft bezocht, kunnen de oplichters van op afstand zichzelf toegang geven tot de computer van het slachtoffer."
"Betalen"
De oplichters installeren kwaadaardige software op de computer waarmee ze ook op een later tijdstip nog toegang hebben. De oplichters vragen ook om hen te betalen voor "bewezen diensten" en blokkeren zelfs de computer als de gebruiker weigert te betalen. Zowel Microsoft als de federale politie vragen de burgers met aandrang niet in te gaan op deze telefoontjes.
"Informatie over beveiligingsincidenten of updates van beveiligingssoftware sturen we via e-mail naar abonnees van ons programma voor beveiligingsberichten. Onze helpdesk zal hiervoor nooit proactief naar eindgebruikers bellen en al zeker nooit persoonlijke gegevens vragen of gebruikers laten betalen", zegt Philippe Rogge, general manager van Microsoft België en Luxemburg.
Mensen die al het slachtoffer werden van de oplichters wordt aangeraden hun computer los te koppelen van het internet en een virusscan uit te voeren. Slachtoffers kunnen bij de lokale politie ook klacht neerleggen voor hacking en sabotage.
Door: redactie De Morgen − 14/03/14, 15u27 − Bron: Belga
Foto: © afp.